Logo Nørre Vedby Skole- & Børnehus

Historien om Børnehuset.

Børnehuset Ønskeøen

Børnehuset Ønskeøen er en del af Landsbyordningen Nr. Vedby Skole & Børnehus og er en integreret daginstitution som indeholder 2 børnehave grupper og 1 vuggestue gruppe. Ønskeøen er normeret til 44 børnehave børn og 14 vuggestue børn. Der er pt. ikke madordning i Ønskeøen, dette tages op til vurdering hvert andet år via forespørgsel hos forældregruppen samt forældre bestyrelsen.

Vi åbner alle ugens 5 dage kl. 6.30 og lukker mandag til torsdag kl. 16.45 og kl. 16.30 om fredagen.

Guldborgsund kommune har 10 faste lukkedage om året.

Lukkedage uden nødpasning: 5. juni (Grundlovsdagen) og 24 december.

Lukkedage med nødpasning: de 3 dage før påske, fredagen efter Kristi himmelfart samt dagene mellem jul og nytår.

Børnehuset sampasser i ferieperioder med SFO.

Hverdagen i Børnehuset.

Dagligdagen er sammensat af samlinger på stuerne, KOMPAS, formiddagsfrugt for vuggestuebørnene, leg ude/inde på tværs af stuerne. Vi spiser madpakker kl. 11.00 og er på legepladsen mellem kl. 12-14 hvorefter vi spiser frugt. Hvis vejret tillader det, spiser vi både madpakker og frugt ude på legepladsen.

Kompas.

Børnehuset Ønskeøen arbejder med KOMPAS – et pædagogisk redskab inspireret af lærerplans temaerne, hvor der arbejdes i mindre børnegrupper og med fast tema og planlagte aktiviteter ud fra børnenes kompetencer.

KOMPAS indeholder 3 hoved temaer: Natur & udeliv -  Krop, sanser & bevægelse – Kultur, æstetik & fællesskaber. Herunder tilrettelægges aktiviteterne ud fra individuelle kompetenceprofiler på børnene med alsidig personlig udvikling, social udvikling, kommunikation & sprog og science som fokuspunkter.

Man kan komme ind på KOMPAS hjemmesiden, ved at klikke HER.

Traditioner.

I Børnehuset Ønskeøen holder vi fast i de gode gamle traditioner. Vi afholder fx. Fastelavn, påskefrokost, Sankt Hans, sommer udflugt i juni måned, Halloween, julefrokost, får besøg af julemanden, har hygge julesokker i dec. måned med overraskelser til børnene, laver julegaver til forældrene osv.

Ønskeøens venneforening.

”Ønskeøens venner”, som er en forældre drevet forening, afholder årligt sommerfest samt julefest for alle børn i Børnehuset Ønskeøen. Her bliver både søskende, forældre og bedsteforældre inviteret til hyggelig cirkus forestilling opført af ”de ældste” børnehavebørn. ”Ønskeøens venner” biddrager med at forsøde alle børns hverdag i børnehuset i form af legetøj, ture ud af huset, tilskud til buskørsel samt til teater forestillinger/oplevelser.

Samarbejde med lokal området.

Vi har gennem de seneste år udviklet et samarbejde med den lokale præst, som 3 gange om året inviterer alle børnehavebørn i Gyldenbjerg Kirke til børnegudstjeneste. Vi har også et skønt samarbejde med Nr. Vedby Forum (NVF) som inviterer til hyggeligt samvær & lege, klippe/klistre dage, og ture i Nykøbing F Zoo sammen med de ældre.

Vi bruger vi nær området til gå ture ud af huset, vi bruger ringruten til ture til Nr. Alslev og bruger vores legeplads alle dage året rundt.

Brobygning til Skole.

Vi arbejder meget med brobygning fra børnehave til skole, dette for at gøre overgangen til forårs SFO og skole så blid som mulig for både børn og forældre.

Vi har dage hvor skolen og SFO´en besøges sammen med børnehave pædagogerne og dage hvor SFO pædagogerne besøger børnene i børnehaven. Ligeledes deltager den kommende skolegruppe i forskellige arrangementer på skolen sammen med bh klassen og indskolingen, fx. Tvais uge, skolestarts projekt, fastelavn m.m.